وسوسه‌ای که ممکن است به قیمت جانمان تمام شود | مثلث خطر صورت کجاست؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (۱۳ تیر ١۴٠٣) | افزایش دو تا چهاردرجه‌ای دما در سطح استان حوالی یک استخر پرماجرا | روایت شهرآرانیوز از چالش‌های مربوط به بوستان کوهسنگی پیش‌بینی حضور بیش از ۵ میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین ۱۴۰۳ اهدای ۴۰ هزار بسته معیشتی به محرومان خراسان‌رضوی به‌مناسبت چهلم شهدای خدمت شهید رئیسی ویترین خدمت به محرومان بود آمادگی بیمارستان شهید کامیاب مشهد برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران حرم امام‌رضا(ع) استعمال سالانه بیش از ۲۰ پاکت سیگار فرد را در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار می‌دهد «گیسو»؛ یوزپلنگ جدید در پارک ملی توران ۶ نکته کاربردی که در خرید سیسمونی باید رعایت کنیم ماه خودمراقبتی: بیدارکردن توانایی بالقوه افراد برای مراقبت از خود اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در صندوق آینده‌ساز | سه میلیون تومان علی‌الحساب پرداخت شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) اوقات گران‌قیمت فراغت | چطور کلاس‌های تابستانه ارزان پیدا کنیم؟ راز تیغ زنی مامور قلابی از دلالان ارز خیابان امام خمینی(ره) مشهد سفر به مشهد گران‌تر از قبل شد! در نشست هم‌اندیشی با کارشناسان تغذیه در مشهد مطرح شد: ۵۰ درصد بیماری‌ها با رژیم غذایی مرتبط هستند بیش از یک میلیون نفر زیر پوشش برنامه خطرسنجی بیماری‌های قلبی‌وعروقی قرار گرفتند
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

نشانه های بیماری ام اس چیست؟

  • کد خبر: ۷۰۴۰۲
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
نشانه های بیماری ام اس چیست؟
بیماری ام اس در خانم‌ها شایع‌تر است و معمولا در رنج سنی ۲۰ تا ۴۰ سال بروز پیدا می‌کند. بیماری ام اس بیماری دختران و خانم‌های جوان است و در این طیف ۱.۵ تا ۳ برابر آقایان بروز می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، مرتضی سعیدی، متخصص مغز و اعصاب درباره «بیماری ام اس»، گفت: در بیماری ام اس کانون‌های التهابی کوچکی که پلاک‌های ام اس نامیده می‌شوند در مغز، نخاع و اعصاب بینایی پیدا می‌شوند و بر اساس اینکه این پلاک‌ها در چه ناحیه‌ای قرار گرفته باشند، شاهد علائم بالینی مختلفی هستیم.

وی افزود: این بیماری که در خانم‌ها شایع‌تر است و معمولا در رنج سنی ۲۰ تا ۴۰ سال بروز پیدا می‌کند. بیماری ام اس بیماری دختران و خانم‌های جوان است و در این طیف ۱.۵ تا ۳ برابر آقایان بروز می‌کند.

سعیدی درباره «دلایل بروز ام اس»، گفت: علت قطعی وجود ندارد؛ ولی به عنوان مثال کمبود ویتامین دی، عفونت‌های ویروسی دوران کودکی یا نوجوانی، فاکتور‌های نژادی و ارثی می‌توانند سبب بروز این بیماری شوند.

این متخصص مغز و اعصاب بیان داشت: در برخی خانواده‌ها یک تا دو نفر درگیر این بیماری می‌شوند که حاکی از زمینه ارثی آن است؛ اگرچه در خانواده‌ای که پدر یا مادر درگیر این بیماری هستند شانس ایجاد آن در فرزندانشان کمتر از ۵ درصد است؛ بنابراین اگرچه فاکتور‌های ارثی مطرح هستند، ولی نباید موجب استرس بی حد شوند.

وی درباره «راه‌های پیشگیری از این بیماری»، اظهار داشت: توصیه ما به مبتلایان ام اس برای جلوگیری از بروز این بیماری در فرزندانشان این است که سطح ویتامین دی حتما اندازه گیری و اصلاح شود. باید فعالیت بدنی مرتب و متناسب با توان جسمی داشته باشیم؛ بچه‌ها در معرض آفتاب قرار بگیرند. زندگی از آپارتمان و دوری از نور و کارکردن مدام با کامپیوتر باید کنترل شود؛ به طور کلی فرهنگ زندگی باید تغییر کند.

سعیدی درباره «نشانه‌های بالینی ام اس»، گفت: یکی از شایع‌ترین علامت‌ها التهاب عصب چشم است که به صورت تاری دید در یک چشم و درد کاسه چشم در حین حرکت بروز می‌کند. ضعف پا‌ها و گاهی دست‌ها که گاهی با گرفتگی و گزگز همراه است هم یکی دیگر از علائم ام اس است.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: این گزگز می‌تواند از کف پا‌ها شروع شده و تدریج بالا بیاید و گاهی تا ناحیه شکم و سینه می‌رسد؛ اگرچه هر گزگز و مورموری نشانه ام اس نیست و حتما پزشک باید آن را تشخیص دهد. سرگیجه، عدم تعادل، دوبینی و تکرر ادرار هم می‌تواند از نشانه‌های بالینی ام اس باشد.

وی بهترین روش تشخیص را ام. آر. آی مغز و نخاع گردن خواند و گفت: البته روش‌های دیگری هم بر اساس تشخیص پزشک وجود دارد که می‌توان براحتی این بیماری را تشخیص و بیمار را مورد معالجه قرار داد.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->